Rådgivning

Hvad siger Arbejdstilsynet i forhold til kopimaskiner og printere?

Påvirkningen fra printere og kopimaskiner afhænger af flere faktorer:

  • Kopimaskinens hastighed/ydeevne. En stor og hurtig kopimaskine vil afgive mere varme end en mindre kopimaskine
  • Kopimaskinens alder. Ældre maskiner forurener mere end de nye modeller.
  • Vedligehold af kopimaskinen. Har maskinen fået skiftet filtre?
  • Brugen af printeren/kopimaskinen.
  • Printer i mange småjobs af tre sider skal maskinen varme op mange gange.
  • Opvarmningsprocessen udvikler rigtig meget varme. 
  • Lokalets beskaffenhed.
  • Er der ventilation i det lokale printeren er placeret
  • Er der kontorarbejdspladser tæt på kopimaskinen?
  • Har kopimaskinen sit eget rum med en dør der kan lukkes?

Når BB Kommunikation leverer en ny kopimaskine/multifunktionsmaskine eller printer følger der en brugervejledning med. Heraf vil det også fremgå hvordan man anvender udstyret på mest fornuftig vis.

Generelt kan det siges. Der skal være god ventilation i kontormiljøet. Der er mange andre kilder til forurening. Møbler, tæpper, skærme computere og lignende der udsender miljøskadelige stoffer.

Af Arbejdstilsynets vejledning A.1.2. Indeklima pkt. 2.2.2, omkring placering:

”Det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om printere og kopimaskiner kan stå i et lokale med faste arbejdspladser. Det afhænger bl.a. af, hvor megen varme og støj maskinen afgiver, koncentrationen af forurenende stoffer i køleluften fra maskinerne, hvilke stoffer i køleluften det drejer sig om, hvor store luftmængder der blæses ud i lokalet, hvor hyppigt og hvor meget maskinerne bruges, lokalets størrelse, akustik og ventilation samt arbejdspladsernes placering i forhold til maskinerne.

Risikoen for gener afhænger af en kombination af alle disse faktorer.

Generelt kan siges, at en lille laserprinter (bordmodel), der kun bruges i begrænset omfang, kan installeres i et lokale med faste arbejdspladser. Der skal være god ventilation i lokalet, og printeren skal placeres hensigtsmæssigt i forhold til arbejdspladserne.

Mellemstore laserprintere, netværksprintere og fotokopimaskiner bør normalt placeres i et lokale uden faste arbejdspladser. Lokalet skal være velventileret. Hvis der printes større mængder, bør der etableres punktudsugning til det fri fra maskinens udblæsning.”.

Læs Arbejdstilsynets vejledning her, kopimaskiner og printere er nævnt under punkt 2.2.2 “Afgasning”.

Gode råd omkring køb og placering af kopimaskine og printer

  • Passer løsningen til virksomhedens behov?
  • Undgå mange små printenheder i lokalet
  • Undgå at overdimensionere løsningen
  • Har i et separat rum med udsugning, så er det den optimale løsning
  • Opstilles kopimaskinen i kontorlokalet vil det være tilrådeligt med en form for punktudsugning
  • Opstil støjskærme mellem skriveborde og kopimaskine
  • Sørg for at der er god afstand fra printeren til de nærmeste arbejdspladser
  • Vær opmærksom på hvor der er flugtveje.
  • Det må ikke stilles kopimaskiner i en gang der er flugtvej.
  • Ønsker du et detaljeret indblik i forbrugsmønstre og ønsker du at optimere på print kulturen. Så overvej PaperCut Follow me Print
  • Ring tlf. 8627 1900 og få hjælp og rådgivning forud for at i indgår en aftale omkring ny kopimaskine eller printer!

Udleder kopimaskinen ozon?

Et af de oftest stillede spørgsmål.

Moderne kopimaskiner udleder normalt ikke ozon i deres drift. Tidligere kopimaskiner, især ældre modeller fra før 1990’erne, kunne producere ozon som et biprodukt af deres elektrofotografiske proces. Lidt for teknisk: Der stod en lysbue over tromlen, det var dén udladning der skabte ozon. Dette var en bekymring, da ozon i høje koncentrationer kan være skadeligt for menneskers sundhed og miljøet.

Moderne kopimaskiner bruger andre teknologier, hos os primært laserteknologi, der ikke producerer ozon. Disse teknologier er mere miljøvenlige og har ikke de samme sundhedsmæssige udfordringer som ældre kopimaskiner.

Det er vigtigt at bemærke, at selv moderne kopimaskiner kan frigive meget små mængder af forurenende stoffer og partikler i luften som en del af deres drift. Det er derfor vigtigt at placere kopimaskiner i godt ventilerede områder for at minimere eventuelle sundhedsrisici og overveje miljømæssige hensyn i forbindelse med kopimaskinens brug og bortskaffelse af forbrugsstoffer.

Multifunktionsenheder med minimal emission:

Vil du gerne have et miløjdatablad på produkter fra BB Kommunikation?

Så send os en besked. Vi har miljødatablade på alle produkter. Som eksempel her Miljødatablade på Konica Minolta Bizhub C258:

BB Kommunikation vil meget gerne hjælpe med valg og placering af virksomhedens printløsning, kontakt os her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.